Enterados de la aparición de «unas pintadas» en muros del Museo De Ciencias, Consell Comarcal y Ajuntament de Tremp, queremos dejar constancia de que estos actos son contrarios a nuestra forma de actuar, que los consideramos totalmente nefastos, incivicos y vandalicos, que nada tienen que ver con La Plataforma Unitaria contra La autopista Electrica. Mas parecen ser destinados a fomentar una reacción logica, en contra de este movimiento ciudadano que intenta hacer una labor en favor de la sociedad. Por lo que nos declaramos ajenos, y contrarios a esta forma de actuar. En estos momentos delicados que está cercana la propuesta de REESA de agredir nuestras comarcas, tas acciones parecen ser hechas a medida para desprestigiar la dura, larga y paciente labor detodos los quede una u otra forma se oponen a ese proyecto.
Les pintades aparegudes a Tremp contra l’Autopista Elèctrica han commocionat a algunes gents del Pallars, horroritzades per tan tremenda i repudiable acció incívica, acusant als membres de la PLATAFORMA UNITÀRIA CONTRA L’AUTOPISTA ELÈCTRICA, de vandàlics i gairebé criminals per aquestes accions.
Si fem un recompte sobre l’esdevingut, vull recordar que, quan van aparèixer estaques envaint terrens i finques, primer REESA va negar la seva participació, després, agafats en l’engany, ho van reconèixer excusant-se en què formaven part de l’estudi que feien en un nou intent de construir aquesta connexió. Llavors, alguns silencis ens van semblar còmplices de l’intent de destruir milers de quilòmetres de les nostres muntanyes i conca, d’atemptar contra la salut dels seus habitants i de tractar-nos com a dòcils serfs d’aquest “poderós Senyor”, amo de les nostres vides i consciències.
Solament després de la ferma determinació d’acabar amb aquest servilisme feudal dels farts de sofrir l’omnipotent poder d’una multinacional, que s’ha apropiat del concepte del públic per al seu interès privat, van reconèixer el seu “error” per després seguir actuant a esquena de les gents. Poques veus es van alçar llavors contra tal despropòsit, sempre justificat en nom de “un progrés” exclusiu pels seus avantatjosos beneficis, del que, per descomptat, no som part.
Posant els punts sobre les is, sense embuts ni floritures, amb claredat i en veu alta, cal fer esment d’alguns “peròs”:
LA PLATAFORMA UNITÀRIA CONTRA L’AUTOPISTA ELÈCTRICA no és cap organització, ni partit ni sindicat. És una lliure associació d’entitats i persones, aglutinades per la seva ferma decisió de no deixar-se calcigar per dictadures corporatives. Que funcionem assembleàriament i que els acords que ens uneixen i donen continuïtat es prenen per consens i que cada individu o entitat és lliure d’assumir-les o de no implicar-se ja que per a nosaltres la llibertat no té més adjectiu ni límits que els que dictaminen les nostres consciències. Per això no es fa responsable d’actes que no siguin signats i publicats amb antelació.
Que afirmem que són hipòcrites i fariseus aquells que, amagant-se en la difamació i la fal·làcia, ens assenyalen amb el dit i s’abstenen de nomenar a l’autentico depredador, esperant no ser devorats per l’o que els deixi alguna engruna.
Que, si bé es pot acceptar que aquestes accions no són del nostre grat i no estan en la línia d’actuació d’aquesta Plataforma, no es pot censurar la lliure acció d’uns altres manifestant el seu empipament i descontent.
No ens callaran les interessades veus dels quals s’escandalitzen amb aquests “pecats” i es fan els sords muts i cecs amb els poderosos.
Per que no creiem que tenim la força de la raó, no necessitem ni desitgem la raó de la força.
José Antonio Feria Luna
Pintades amb consignes de protesta contra el projecte de la línia de molt alta tensió (MAT) del Pallars Jussà van aparèixer ahir en diversos carrers deTremp. Operaris van començar ahir a esborrar alguns d’aquests grafits (amb llegendes com No a la MAT o Ni aquí ni enlloc) de les façanes dels edificis. El traçat d’aquesta infraestructura, que haurà de recórrer terrenys d’Osca i del Pallars Jussà, iniciarà aquest mes el període d’informació pública, d’acord amb les previsions del promotor, Red Eléctrica de España (REE). El projecte ha aixecat l’oposició d’un gran nombre de veïns, reunits en una plataforma de protesta, i ajuntaments oscencs i lleidatans pels quals haurà de transcórrer la línia elèctrica. Els contraris a la MAT busquen ara el suport en la seua reivindicació dels partits polítics al Parlament.
On les valls alpines abracen el romànic sota el cel de l'alta muntanya.
👋 Introducció
Benvinguts a una nova setmana a la nostra estimada comarca de l'Alta Ribagorça, on el desgel de la primavera omple de vida els rius i els estanys que neixen al Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. Per a aquests dies de finals de maig, el llistat ens destaca propostes de caràcter permanent i atemporal ideals per gaudir del nostre patrimoni històric, combinades amb una de les cites esportives de muntanya més vibrants i esperades de tota la temporada als nostres cims.
PALLARS JUSSÀ
Setmana del 25 al 31 de maig de 2026
Descobreix la força de la terra, el batec de la cultura i els camins plens d'història al cor del Pirineu.
👋 Introducció
La primavera esclata amb tota la seva esplendor al Pallars Jussà, tenyint de verd intens els camps i fent brollar la vida a cada racó del nostre patrimoni. Aquesta setmana, els pobles de la comarca esdevenen el bressol d'una activitat vibrant on la tradició, la terra i l'art es donen la mà. Des dels sons que neixen entre vinyes fins a les passes que trepitgen el llegat geològic del Geoparc, el Jussà us convida a viure uns dies inoblidables connectats de ple amb l'essència d'un paisatge únic i autèntic..
LA RIBAGORÇA
Setmana del 25 al 31 de maig de 2026
« Entre pobles de pedra i aigües cristal·lines, el Pirineu floreix amb noves propostes »
👋 Introducció
Amb l’arribada del final de maig, els prats de la comarca s'omplen d'un verd intens sota la mirada vigilant dels grans massissos. Les aigües dels rius Éssera i Isàvena baixen amb la força del desglaç, marcant el ritme ideal per obrir-nos a les propostes de la setmana. Tot i que els esdeveniments puntuals d'agenda d'estricte àmbit local són reduïts aquests dies, la comarca i el seu entorn pirinenc ens ofereixen iniciatives permanents i propostes a l'aire lliure ideals per gaudir del patrimoni natural inoblidables que ens connecten amb l'essència ribagorçana.
Una oportunitat immillorable per endinsar-se en l'ànima d'aquesta terra pirinenca a través del seu llegat històric secular. Aquesta proposta cultural permanent ens convida a recórrer els pobles de pedra de la comarca, com Vilaller, per descobrir les joies arquitectòniques, les llegendes i els secrets més ben guardats de les nostres valls. Passejar pels seus carrerons i admirar el patrimoni local ens permet connectar directament amb les tradicions ancestrals i la forma de vida d'alta muntanya que ha perdurat al llarg dels segles.
Arriba un dels caps de setmana esportives més apassionants i intensos de la temporada, ideal per als amants de la natura, el running i els reptes d'alta muntanya. La mítica CaraAmon i el Trail Comaminyana reuneixen atletes i entusiastes de l'esport a l'aire lliure en un entorn alpí espectacular, oferint propostes adaptades que transcorren pels municipis de la Vall de Boí, amb epicentre a Barruera, i el Pont de Suert. Una magnífica combinació de superació personal, senders vertiginosos i vistes panoràmiques impressionants que tallen la respiració.
🎭 Concert entre vinyes amb el trio acústic inuits
● 📅 Data: 2026-05-30
● 📍 Lloc: Tremp
● 💶 Preu: 10€/ pax. Gratuït infants fins a 6 anys.
● ℹ️Info: https://pallarsjussa.info/events/concert-entre-vinyes-amb-el-trio-acustic-inuits/ (Font: Consell Comarcal del Pallars Jussà )
Descripció: Una experiència sensorial única per gaudir de la posta de sol al Pallars. El celler El Vinyer us convida a un concert íntim i acústic a càrrec del trio Inuits, en un entorn on les vinyes són les veritables protagonistes. La vetllada no només farà vibrar la vostra ànima amb la seva música, sinó que també delectarà el paladar, ja que l'entrada inclou una copa de vi del territori o un got de most per als més petits, acompanyat d'una autèntica tapeta pallaresa. Cal fer inscripció prèvia per assegurar la vostra plaça.
Descripció: El Geoparc Orígens celebra la Setmana dels Geoparcs Europeus amb l'objectiu de conscienciar sobre el valor i la protecció del nostre espectacular patrimoni natural i geològic. Enguany, el fil conductor de les propostes és el pastoralisme, una activitat ancestral profundament lligada a les nostres muntanyes. Al municipi s'organitzen caminades a l'aire lliure, xerrades divulgatives i presentacions completament gratuïtes, ideals per comprendre com la interacció entre la pedra, la natura i l'ésser humà ha modelat els paisatges que avui ens fascinen.
🎭 Festivales de la Biodiversidad Pirenaica
📅 Data: 2026-05-30
📍 Lloc: Aínsa (Entorn Pirenaic de Sobrarbe i Ribagorça)
💶 Preu: Consultar a la web
ℹ️ Info: ganasdevivir.es/.
Una proposta cultural i ambiental d'allò més enriquidora que se celebra al voltant de les valls pirinenques. La primera edició dels Festivales de la Biodiversidad Pirenaica neix amb l'objectivo de sensibilitzar la ciutadania sobre la conservació de la riquesa natural del Pirineu. El recinte històric del Castell d'Aínsa es converteix en l'escenari ideal per acollir conferències, tallers i activitats de divulgació, connectant el patrimoni de pedra medieval amb la protecció d'espècies tan emblemàtiques com el trencalòs, en un esdeveniment que uneix cultura, tradició i respecte pel nostre entorn salvatge.
Sota la imponent silueta de l'Aneto, la històrica Vall de Benasc ofereix el seu programa permanent d'activitats esportives i rutes guiades de muntanya organitzades pel Servicio Comarcal de Deportes. Una proposta excel·lent per als amants de l'aire lliure i la natura que desitgin recórrer els senders tradicionals, respirar l'aire pur de l'alta muntanya i posar-se en forma envoltats de boscos frondosos i pics majestuosos. Una oportunitat ideal per conèixer l'entorn de la vila de pedra de Benasc d'una manera activa, saludable i totalment integrada en el paisatge ribagorçà.