La Sala de Juntes del Rectorat de la UdL acogió ayer un debate sobre el catalán en la escuela y en la franja bajo el título Ja n’hi ha prou! La moderadora Cecília Gaspà presentó a los dos ponentes de la mesa redonda, el sociolingüística Jordi Solé y el sociólogo Natxo Sorolla. Estaba previsto que el profesor y ex director de las Escoles Alba también asistiera al debate, pero finalmente no pudo acudir. El primer poniente, Jordi Solé, empezó su intervención Ens volen liquidar! explicando que “el catalán ha recibido un guantazo impresionante por parte de Aragón” y prosiguió durante más de media hora relatando unos capítulos de un libro que todavía no ha publicado, donde utilizaba la fábula para explicar un litigio entre dos comunidades. Un relato que recordó a Rebelión en la granja de George Orwell y que dejó muy clara la posición de Solé, que no quiso aportar nada más a su turno de palabra. A continuación, el ponente Natxo Sorolla abarcó el tema de la Ley de Lenguas en Aragón más profundamente, haciendo un análisis del contexto de la Franja. Sorolla explicó que en la Franja no hay más de 50.000 habitantes que hablan catalán,y esta cifra representa tan sólo un 1% de los casi 10 millones de hablantes de la lengua catalana. Además, Sorolla analizó por qué en la Franja se le llama xapurriau a lo que en realidad es catalán y por qué se refieren a Aragón Oriental cuando quieren decir catalán de la Franja. Por tanto, aclaró que el aragonés oriental es un dialecto del aragonés. A la mesa redonda acudieron una veintena de personas, que esperaron su turno de palabra más de lo esperado, ya que los ponentes alargaron sus intervenciones. Este debate se organizó debido a las constantes agresiones que esta sufriendo la lengua catalana en distintos territorios. Las organizaciones de la Esquerra Independentista, representadas a Lleida por la CUP, Arran, SEPC y Casal Independentista l’Ocell Negre, organizaron esta jornada de reflexión con el objetivo de defender el catalán y aclarar algunas dudas sobre la lengua en Aragón, en concreto en la Franja
Sobre el Autor
Artículos Relacionados


SETMANA DEL 17 AL 23 D'AGOST

ALTA RIBAGORÇA
"Entre cims pirinencs, va ls d'aigua viva i l'encant viu dels nostres pobles de pedra".
Introducció
En ple cor de l'agost, l'Alta Ribagorça respira la vitalitat pròpia de l'estiu d'alta muntanya. Els camins que s'endinsen cap al Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici s'omplen d'excursionistes, mentre els carrerons i places acu len propostes culturals a la fresca. Aquesta setmana us convidem a gaudir d'una travessa emblemàtica d'alta muntanya i d'una vetlada musical per acomiadar el dia a la val.

Dijous a la Fresca con The Little Folks en El Pla de l’Ermita
Data: Dijous 20 d'agost de 2026
Lloc: Pla de l'Ermita
Info: https://www.turismealtaribagorca.cat
Descripció: Les nits d'estiu a la muntanya es vesteixen de ritme amb el cicle Dijous a la Fresca. El proper dijous 20 d'agost, el nucli del Pla de l'Ermita serà l'escenari del concert del grup The Little Folks, una coneguda formació de música celta provinent de les Terres de Lleida. Una oportunitat immilorable per gaudir de melodies tradicionals a l'aire liure en un entorn pirinenc acollidor.

Supo Supo en el Portarró de Espot
Data: Dimecres 19 d'agost de 2026
Lloc: Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici / Sortida des de Boí i Espot.
Info: https://www.turismealtaribagorca.cat
Descripció: Una clàssica i apassionant excursió de dia complet programada per al dimecres 19 d'agost al cor del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. La jornada planteja una trobada entre dos itineraris: els participants que inicien la marxa des de la Vall de Boí s'uniran amb els qui surten des d'Espot al mític Portarró d'Espot, el gran pas de muntanya que agmana i connecta totes dues vals pirinenques.
RIBAGORÇA
"Ressons de música als carrers de la vall i descobertes a la vora de l’aigua als pobles pirinencs".
Introducció
L’agost desplega el seu pols més viu per les valls i racons de la Ribagorça, unint la serenor del paisatge d’alta muntanya amb el ritme de la seva gent. Aquesta setmana proposem gaudir de la música en directe als carrers empedrats de la vila de Benasque i endinsar-nos en un passeig interpretatiu per descobrir la història i la influència dels rius a Eriste. Dues maneres properes i autèntiques de viure el territori.

Música en la Calle en Benasque | Concierto Roostic Dixie
Data: 19 d’agost de 2026
Hora: 19:00
Lloc: Benasque
Info: https://www.benasque.com
Descripció El cicle «Música en la Calle», impulsat per l’Ajuntament de la Villa de Benasque, omple el cor del poble amb el directe de Roostic Dixie. Aquest quartet de dixieland i swing recrea l’esperit festiu del jazz tradicional de Nova Orleans amb un format acústic i proper, perfecte per acompanyar el passeig pel centre històric o una estona de calma a la fresca després de gaudir de la muntanya.

Natura, esport o territori: Paseo Interpretativo: Eriste, un pueblo entre dos ríos
Data 21 d'Agost
Hora: 10:30
Lloc: Eristé, Sahún
Info: https://www.benasque.com/es
Descripció Organitzat per la Red Natural de Aragón, aquest passeig guiat proposa recórrer el nucli pirinenc d’Eriste per interpretar la seva relació històrica amb el pas de les aigües. Acompanyats per educadors ambientals, els participants aprofundiran en el patrimoni arquitectònic, natural i cultural del poble, comprenent com els rius i la muntanya han modelat el paisatge i la vida dels seus habitants al llarg del temps.
PALLARS JUSSÀ
"Capvespres daurats, pedra mil·lenària i camins d’història viva al cor del Pirineu".
Introducció
En ple cor de l'agost, el Palars Jussà viu un dels moments més vibrants de l'estiu. La calma dels pobles s’omple de vida a la fresca, mentre els camins i castels conviden a retrobar-se amb la memòria, el paisatge i els sabors autèntics de la terra. Us proposem dues experiències selectes per gaudir de la comarca combinant gastronomia patrimonial i descoberta a l'aire liure.

Formatges i vins a bocafoscant al CASTELL DE MUR
Data: 2026-08-20
Lloc: Palars Jussà
Preu: 25€/pax (adults) 15€/pax (infants)
https://palarsjussa.info
Descripció: Una vetlada gastronòmica i patrimonial única que uneix els Formatges de Palars i els vins d'El Vinyer en un escenari monumental com el Castel de Mur. L'activitat, que comença a les 19:00 h amb una durada aproximada de dues hores i mitja, permet gaudir d'una magnífica posta de sol acompanyada d'explicacions històriques i un tast guiat de productes del territori.

CAMINADA ARAMUNT VELL
Data: 2026-08-17 a 2026-08-18
Lloc: Conca de Dalt
Info: https://guiaactivitats.ara leida.cat
Descripció: Una proposta a l'aire liure per recórrer els senders i la memòria històrica de la Conca de Dalt. La caminada, guiada per Guies del Palars i acompanyada per Manel Gimeno, s'inicia a les 9:00 h per visitar l'emblemàtic indret d'Aramunt Ve l i apropar-se a les trinxeres històriques de Canari l i de Vilanoveta, combinant natura, senderisme i patrimoni.




