El passat 1 de febrer es van cumplir trenta anys de la Declaració de Mequinensa, aquella coneguda reunió entre el conseller de cultura del Govern d’Aragó José Bada Panillo i 17 alcaldes de la Franja. Els diferents ajuntaments s’han oblidat d’aquest fet, i potser El Matí de Catalunya Ràdio ha estat l’únic programa de ràdio que s’ha recordat d’aquest efemèride.
DelBloc el Finestró de Gràcia: dia 4 de febrer va tenir lloc a Catalunya Ràdio una taula rodona amb els alcaldes de la Franja de Ponent: Josep Anton Chauvell, alcalde d’Alcampell,Magda Gódia, alcadessa de Mequinensa, Josep Maria Salsench, alcalde de Calaceit, Alberto Moragrega, alcade de Beseit i José Guillén, alcalde de Camporrells. Els alcaldes expliquen que la segona Declaració de Mequinensa, signada el juny del 2013, ha ajudat a frenar les intencions del Govern d’Aragó amb l’aplicació de la nova Llei de Llengües que va rebatejar el català com a Lapao.
Llàstima que no es va parlar de les associacions culturals de la Franja, nomes es va fer un brevíssim esment per part d’un del reunits.
La representació de la Franja: 2 alcaldes del Matarranya i 2 de la Llitera; de la Ribagorça i del Baix Cinca CAP
Com es deia al Diari Segre del passat 26 de maig de 2013:
“Disset pobles de la Franja van redactar l’1 de febrer del 1984 la Declaració de Mequinensa per impulsar i defensar el català que es parla a la zona oriental d’Aragó Els seus promotors creuen un perill per a la seua supervivència la llei que el denomina Lapao, ratificada 29 anys després
L’1 de febrer del 1984, disset ajuntaments de la Franja catalonoparlant que limitaAragó i Catalunya es van reunir a Mequinensa per firmar una declaració d’intencions que va posar en marxa la maquinària per a la normalització lingüística i que, en el cas del català, “significava acceptar com a norma la gramàtica catalana, sense menys-preu de les peculiaritats de cada poble i comarca”, per garantir l’ensenyament a les escoles i centres d’ensenyament. Convocats pel llavors conseller de Cultura de la Diputació General d’Aragó, el socialista José Bada, a instàncies del desaparegut alcalde de Fraga, Francisco Beltrán, van anar al castell de Mequinensa els alcaldes d’Areny de Noguera, Benavarri, Bonansa, Montanui, el Pont de Montanyana,Tolva, Saidí, Fraga,Torrent de Cinca,Mequinensa, Faió, Nonasp, Fabara, Calaceit,Vallderoures, la Codonyera i Valljunquera. Ells van ser els precursors de totes les gestions perquè el català pogués ser una assignatura optativa i que el Gover d’Aragó donés suport i impuls a la producció literària autòctona i als estudis i tesis que tractin la problemàtica sociolingüística de la Franja. També demanaven que la Universitat de Saragossa es fes Aragó. En la seua declaració, redactada en català, es comprometien a fomentar l’ús públic del català en la retolació bilingüe de carrers i places i a la redacció d’edictes i normes, ja que “som plenament conscients que la integració cultural i política d’Aragó no és possible sense que tots els aragonesos reconeguin com a pròpia la riquesa cultural i lingüística de la Franja d’Aragó”. Tots coincidien que el català és un patrimoni cultural d’Aragó i a rebutjar denominacions despectives com el chapurreau i altres de semblants “que encara s’apliquen a la nostra llengua materna”, assenyalava la declaració. El 9 d’aquest mes, el Govern d’Aragó, amb PP i PAR al capdavant, ratifica la llei de Llengües que sota el nom de Llengua Aragonesa Pròpia de l’Aragó Oriental (Lapao) eludeix el fet que a la Franja es parli català, la qual cosa ha consternat els pares d’aquesta declaració, alcaldes i veïns que veuen com tot l’esforç d’anys pot quedar en no-res “tan sols per qüestions polítiques enteses de la pitjor manera i una aversió desmesurada a tot el que ve de Catalunya”, va declarar José Bada, conseller de Cultura fa 29 anys. “Nosaltres només vam voler deixar constància d’un fet com és la nostra pròpia llengua, amb una sola gramàtica i les seues diferents singularitats.Arribar al Lapao, com hi hem arribat, no només és estúpid, sinó un veritable perill per a la supervivència d’una cosa molt nostra”, assegura. (publicat al bloc de Sapeira)
De l’any 1984
tenim la notícia dell dia 1 de febrer sobre de la Declaració de Mequinensa amb una entrevista delDiario Nueva España. El Periódico de Huesca al conseller de cultura del Govern d’Aragó José Bada Panillo.
I del dia 2 de febrer de 1984 un altra notícia sobre la Declaració de Mequinensa
Els promotors de la Declaració de Mequinensa foren els alcaldes ribagorçans d’Areny, Benavarri, Bonansa, Montanui, Pont de Montanyana, Sopeira i Tolba que van fer un primer manifest que es publicava el 24 de gener de 1984 a Nueva España. El Periódico de Huesca El dia 1 de febrer a Mequinensa als ribagorçans es van sumar 10 alcaldes més: de Saidí, Fraga,Torrent de Cinca, Mequinensa, Faió, Nonasp, Fabara, Calaceit, Vallderoures, la Codonyera i Valljunquera.
Sobre aquest tema ja fa uns anys que vaig publicat un parell d’articles (per a llegir el text clicar a sobre del títol):
la Ribagorça viu un moment màgic de transició. Mentre s'acomiaden els últims compassos de les grans festes d'estiu, els boscos de les valls altes comencen a vestir-se amb els colors ocres i daurats de la tardor.
Ens regala una transició serena entre l'enrenou de l'estiu i els colors de la tardor que s'acosten. És un moment ideal per descobrir l'ànima de l'Alta Ribagorça a un ritme més calmat.
El Pallars Jussà es mostra en un estat d'equilibri perfecte. L'aire es torna més nítid i el paisatge, encara vibrant per l'estiu, comença a insinuar els tons ocres de la tardor. És una setmana per desaccelerar i gaudir d'una connexió més profunda amb la terra, ja sigui a través dels seus sabors més autèntics o dels seus paisatges de muntanya.
II Edició "Dos estacions sota les estrelles"
Dissabte, 20 de setembre de 2025 ● Ubicació: Laspaúles ● Preu: 20 € ● Durada estimada: Tarda i nit ● Recomanat per a famílies: Sí, amb taller científic infantil inclòs. ● Més informació / Reserva: Inscripció prèvia obligatòria (places limitades). Organitza l'Associació Turística de Laspaúles amb l'Agrupació Astronòmica d'Osca. Descripció: Quan cau la nit a Laspaúles, el Pirineu es converteix en una finestra a l'univers. Aquesta jornada us convida a desconnectar del món per connectar amb el cosmos, sota un dels cels més nets i purs de la franja. Deixeu-vos guiar per experts que us explicaran els secrets de les constel·lacions, apreneu jugant en tallers de llum i sentiu l'emoció de contemplar la majestuosa Via Làctia a través d'un telescopi. És una experiència que desperta la curiositat, regala silenci i la sensació inoblidable de tocar les estrelles amb la punta dels dits.
70è aniversari Cases Noves
Divendres 19 i dissabte 20 de setembre ● Ubicació: Vilaller. Els actes probablement es concentraran a la zona de "Cases Noves". ● Preu: Gratuït ● Durada estimada: Durant tot el dia ● Recomanat per a famílies: Sí, l'ambient festiu i popular és ideal per a totes les edats. ● Més informació / Reserva: Aquest esdeveniment té un caràcter molt local i no compta amb un programa oficial detallat. Us recomanem passejar pel poble i estar atents als anuncis locals. Descripció: Aquesta no és una festa dissenyada per al turisme, i precisament per això és tan especial. La celebració del 70è aniversari de les Cases Noves a Vilaller ofereix una oportunitat única per viure des de dins el batec real del poble. És una festa de veïns, una commemoració íntima que permet observar el teixit social i la vida comunitària d'una manera genuïna i sense filtres. Passejar pels carrers durant aquests dies és submergir-se en un ambient autèntic, on es comparteixen històries i es reforça el sentiment de pertinença. Una experiència per a aquells que busquen anar més enllà de la postal i connectar amb l'ànima de la comarca.
Vianda: Descobreix tots els secrets del corder
● Data: Dimecres, 18 de setembre, de 19:00 a 21:00 h. ● Ubicació: La Pobla de Segur (es recomana consultar la ubicació exacta a l'agenda oficial). ● Preu: Entrada lliure (es recomana confirmar amb l'organització). ● Durada estimada: 2 hores. ● Recomanat per a famílies: Sí, especialment per a aquelles amb interès en la cultura i la gastronomia local. ● Més informació / Reserva: Ajuntament de la Pobla de Segur o a través del programa "Al Teu Gust, aliments del Pallars". Descripció: Aquesta no és una simple xerrada, és una immersió educativa en un dels pilars de la gastronomia pirinenca: el corder. Com a preludi del reconegut festival Vianda, l'acte us convida a entendre el cicle complet del producte, des de les pastures de muntanya fins al plat. És una oportunitat única per connectar amb les tradicions ramaderes, escoltar els secrets dels productors i enriquir cada futura queixalada amb el coneixement de la terra que la fa possible. Una experiència per assaborir el llegat cultural del Pallars.