Quan Hipias va interrogar Sòcrates preguntant-li per la seva idea de justícia, aquest li va respondre: «No facis cas de les meves paraules, fixa’t només en els meus actes.» Els actes i els detalls d’una persona són sempre els elements més clarificadors, són aquells on, finalment, s’evidencia la determinació d’una voluntat. Per si de cas encara existeixen ànimes càndides que continuen deixant-se enganyar per una il·lusió, la prova del cotó fluix del menyspreu amb què Marcelino Iglesias està tractant les llengües pròpies de l’Aragó va molt més enllà de l’aprovació d’una llei d’ús, protecció i promoció que en cap cas no oficialitza el català ni l’aragonès, i és el fet que ni tan sols han volgut perdre el temps mimant l’aparador, procurant vestir una escenificació encara que només hagués estat per quedar bé, per no acabar de fer el ridícul davant de la Carta Europea de Llengües Regionals i Minoritàries. Un dels detalls que el president Iglesias ha descurat ha estat el fet de no haver publicat la llei, precisament, en allò que, de boca enfora, qualifiquen de patrimoni històric i cultural aragonès, és a dir, en les llengües pròpies de l’Aragó! Em sembla que va ser Confuci que va deixar escrit: «Si el príncep és virtuós, els súbdits l’imitaran.» El passat 4 de març, el ple de l’ajuntament de Fraga va aprovar, amb els vots del PP i del PAR, la substitució del nom de cinc car-rers del polígon industrial Fraga est, que duien al damunt el pecat mortal de tenir la denominació en llengua catalana. L’alcalde es refugia darrere els empresaris del polígon per justificar l’injustificable, tot dient que el canvi respon a la petició formulada per aquest davant dels problemes per transmetre als seus clients els noms dels carrers. Doncs resseguint l’argument de mal pagador, no vull ni pensar quan aquests pobres empresaris vulguin ampliar negoci en països on el castellà no és la llengua oficial! Com es poden assassinar els mots amb aquesta impunitat? Dat i debatut, els carrers que fins ara guardaven i preservaven el patrimoni cultural i històric amb la difusió d’oficis perduts, ancestrals i vinculats a la població i a la seva demarcació geogràfica, com és el cas de Bataners, Adobacossis, Vencillaires, Matalasseres i Casillers passaran a dir-se: Europa, Àsia, Àfrica, Amèrica i Oceania. Benvinguts, fragatins i fragatines, al món globalitzat!
Sobre el Autor
Artículos Relacionados
Sapeira i la vall de la Terreta guarden les empremtes d’un passat comunal amb molt valor. “Fem cumó, un altre camí” segueix el procés participatiu impulsat pel col·lectiu Usnea RP, juntament amb el veïnat del poble, per recuperar aquesta memòria viva: entrevistes, cumós o jornades de feina comunal i tallers esdevenen espais de diàleg on històries de padrins i padrines es troben amb nous imaginaris col·lectius.


SETMANA DEL 13 AL 19 D'ABRIL
Pallars Jussà
El Pallars que reneix: on la música i la pedra expliquen la nostra història
👋 Introducció
Aquesta setmana la Conca de Tremp es converteix en l'epicentre de la vitalitat familiar amb el retorn de l'esperat festival Lo Closcamoll. Amb l'esclat definitiu de la primavera, els camins del Geoparc Orígens ens conviden a redescobrir el llegat medieval a Isona, mentre les aigües de Sant Antoni comencen a reflectir un Montsec ja lliure de les darreres neus.
Alta Ribagorça
"On el desgel desperta la història i la natura."
👋 Introducció
Aquesta setmana, l'Alta Ribagorça viu la transició definitiva cap a la primavera. Mentre els cims encara conserven el blanc de l'hivern, les valls ja esclaten amb la remor del desgel i la celebració del nostre patrimoni més antic en un ambient de calma i renovació.
La Ribagorça
On el silenci de l'alta muntanya abraça la història de la terra baixa.
👋 Introducció
Amb l'arribada de la plena primavera, la Ribagorça es desperta amb una llum especial que banya des de les geleres de Benasc fins als olivars de Benavarri. Aquesta setmana convida a la calma, a gaudir de l'espectacle del desgel als rius Éssera i Isàvena i a participar en la vida cultural que ja floreix com a preludi de la diada de Sant Jordi.

🎭 FEM TALKS 2026 "Ruralitat i Globalitat"
● 📅 Data: Dissabte, 18 d'abril
● 📍 Lloc: Talarn (Diversos espais del municipi)
● 💶 Preu: Gratuït
● ℹ️Info: www.pallarsjussa.cat / Ajuntament de Talarn
Descripció: Talarn es converteix en l'epicentre del debat contemporani amb una nova edició de les FEM TALKS. Sota el lema "Ruralitat i Globalitat", diversos ponents i experts analitzaran els reptes de viure i emprendre en zones de muntanya en un món hiperconnectat. Una oportunitat única per connectar amb el teixit social de la comarca, compartir idees innovadores i debatre sobre el futur del Pallars en un ambient distès i inspirador.

. 🏔️Ruta Geoparcal: Visita al Castell de Llordà
● 📅 Data: Diumenge, 19 d'abril
● 📍 Lloc: Isona (Punt de trobada: Museu Conca Dellà)
● 💪 Dificultat: Baixa (Apte per a tothom)
● ℹ️Info: www.geoparcorigens.cat / 973 66 50 62
Descripció:
Dins del programa de primavera del Geoparc Orígens, us proposem una immersió en la història i el paisatge de la Conca Dellà. Aquesta visita guiada al Castell de Llordà no és només un recorregut per una de les fortaleses medievals més imponents de Catalunya, sinó una oportunitat per entendre com la geologia del terreny va determinar la defensa de la frontera. Una caminada suau entre oliveres i rouredes que culmina amb unes vistes panoràmiques que abasten tota la conca.

🎭Caminada a Erillcastell
● 📅 Data: Dissabte, 18 d'abril
● 📍 Lloc: Plaça Major de Malpàs (El Pont de Suert)
● 💶 Preu: Gratuït (requereix inscripció)
● ℹ️Info: elpontdesuert.cat / 973 69 00 05
Descripció:
Amb motiu del Dia Internacional dels Monuments i Llocs Històrics, l'Ajuntament del Pont de Suert organitza una visita guiada al bressol del patrimoni ribagorçà: Erillcastell. Aquesta ruta permetrà als participants explorar les restes arqueològiques d'aquest nucli medieval abandonat, clau per entendre els orígens de la comarca. És una oportunitat única per caminar entre història viva mentre es gaudeix d'unes vistes panoràmiques privilegiades de les muntanyes veïnes.

🏔️La força de la primavera a Aigüestortes
● 📅 Data: Diumenge, 19 d'abril
● 📍 Lloc: Casa del Parc Nacional (Boí)
● 💪 Dificultat: Baixa - Mitjana
● ℹ️Info: parcsnaturals.gencat.cat / 973 69 61 89
Descripció:
Submergeix-te en el despertar del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici amb una ruta guiada temàtica sobre el desgel. L'activitat se centra en l'observació de la flora alpina incipient i el comportament de la fauna local després de l'hivern. La caminada transcorre prop del riu Sant Nicolau, que durant aquestes dates presenta el seu cabal més impressionant, oferint un espectacle visual i sonor de la força de l'aigua en alta muntanya.

🎭Cinema d'Estrena al Salamero
● 📅 Data: Dissabte 18 (20:00h) i Diumenge 19 d'abril (19:00h)
● 📍 Lloc: Cine Salamero - Graus
● 💶 Preu: 5,00 € (Aprox.)
● ℹ️Info: espaciopirineos.com
Descripció: El prestigiós Cine Salamero de Graus projecta aquesta setmana el film "Hamnet", una peça clau per als amants de la literatura i el drama històric. És l'activitat social per excel·lència a la vila durant el cap de setmana, servint de preludi cultural als actes del Dia d'Aragó i de Sant Jordi que començaran la setmana següent. Una oportunitat per gaudir d'un dels cinemes amb més solera de la província.

🏔️Ruta del Desgel al Forau d'Aigalluts
● 📅 Data: Diumenge, 19 d'abril
● 📍 Lloc: Parc Natural de Posets-Maladeta - Benasc
● 💪 Dificultat: Mitjana-Baixa (apta per a senderistes acostumats)
● ℹ️Info: Centre d'Interpretació d'Ancils / www.turismoribagorza.org
Descripció:
Aprofitant el pic del desgel d'abril, aquesta excursió guiada ens porta a un dels racons més espectaculars del Pirineu. Observarem com les aigües de les geleres de l'Aneto s'empassen per aquest gran forat càrstic per reaparèixer a la Vall d'Aran. L'entorn de la Vall de Benasc en aquesta època ofereix un contrast únic entre els prats que comencen a florir i els cims que encara conserven el mantell blanc de l'hivern.


