Quan Hipias va interrogar Sòcrates preguntant-li per la seva idea de justícia, aquest li va respondre: «No facis cas de les meves paraules, fixa’t només en els meus actes.» Els actes i els detalls d’una persona són sempre els elements més clarificadors, són aquells on, finalment, s’evidencia la determinació d’una voluntat. Per si de cas encara existeixen ànimes càndides que continuen deixant-se enganyar per una il·lusió, la prova del cotó fluix del menyspreu amb què Marcelino Iglesias està tractant les llengües pròpies de l’Aragó va molt més enllà de l’aprovació d’una llei d’ús, protecció i promoció que en cap cas no oficialitza el català ni l’aragonès, i és el fet que ni tan sols han volgut perdre el temps mimant l’aparador, procurant vestir una escenificació encara que només hagués estat per quedar bé, per no acabar de fer el ridícul davant de la Carta Europea de Llengües Regionals i Minoritàries. Un dels detalls que el president Iglesias ha descurat ha estat el fet de no haver publicat la llei, precisament, en allò que, de boca enfora, qualifiquen de patrimoni històric i cultural aragonès, és a dir, en les llengües pròpies de l’Aragó! Em sembla que va ser Confuci que va deixar escrit: «Si el príncep és virtuós, els súbdits l’imitaran.» El passat 4 de març, el ple de l’ajuntament de Fraga va aprovar, amb els vots del PP i del PAR, la substitució del nom de cinc car-rers del polígon industrial Fraga est, que duien al damunt el pecat mortal de tenir la denominació en llengua catalana. L’alcalde es refugia darrere els empresaris del polígon per justificar l’injustificable, tot dient que el canvi respon a la petició formulada per aquest davant dels problemes per transmetre als seus clients els noms dels carrers. Doncs resseguint l’argument de mal pagador, no vull ni pensar quan aquests pobres empresaris vulguin ampliar negoci en països on el castellà no és la llengua oficial! Com es poden assassinar els mots amb aquesta impunitat? Dat i debatut, els carrers que fins ara guardaven i preservaven el patrimoni cultural i històric amb la difusió d’oficis perduts, ancestrals i vinculats a la població i a la seva demarcació geogràfica, com és el cas de Bataners, Adobacossis, Vencillaires, Matalasseres i Casillers passaran a dir-se: Europa, Àsia, Àfrica, Amèrica i Oceania. Benvinguts, fragatins i fragatines, al món globalitzat!
Sobre el Autor
Artículos Relacionados


SETMANA DEL 10 AL 16 D'AGOST
La Ribagorça, l’Alta Ribagorça i el Pallars Jussà encaren una nova setmana d’agost carregada d’activitats. Del 10 al 16 d’agost, el territori ofereix propostes per a tots els públics, des de música i activitats familiars fins a gastronomia i una excepcional nit d’observació astronòmica coincidint amb l’eclipsi solar i les Perseides. Seleccionem sis propostes per no quedar-se a casa aquesta setmana.
🟠 RIBAGORÇA

XXIV Gala Lírica Villa de Graus
Dilluns 10 d’agost
20.15 h – 22.00 h
Claustre de la Virgen de la Peña, Graus
Una de les propostes culturals destacades de la setmana a Graus. El claustre de la Virgen de la Peña acollirà la 24a edició de la Gala Lírica Villa de Graus. L’activitat és gratuïta.

«Juega conmigo», animació infantil
Dilluns 10 d’agost
19.30 h
Plaça Major, Castejón de Sos
Proposta especialment pensada per al públic familiar dins de l’àmplia programació cultural que Castejón de Sos ha preparat durant el mes d’agost.
🟢 ALTA RIBAGORÇA

Visita a la Formatgeria de Taüll
Dimarts 11 d’agost
18.00 h
Taüll, Vall de Boí
La visita permet conèixer la granja i les instal·lacions, veure les cabres, participar en la munyida i descobrir el procés d’elaboració dels formatges. L’activitat acaba amb una degustació. Té una durada aproximada de dues hores i costa 12 € per als adults i 10 € per als infants. Cal reservar.

Eclipsi i Perseides a Sant Salvador d’Irgo
Dimecres 12 d’agost,
Ermita de Sant Salvador d’Irgo, el Pont de Suert
Una proposta especialment interessant aquesta setmana: una doble sessió astronòmica gratuïta. De 19.30 a 21.00 h es farà una observació guiada de l’eclipsi solar, amb ulleres homologades per als participants. Posteriorment, de 22.15 a 23.45 h, s’observaran les Perseides o Llàgrimes de Sant Llorenç. Les places són limitades i cal inscripció prèvia.
🔵 PALLARS JUSSÀ

FeMAP: Sweet Noyse a la Pobla de Segur
Dijous 13 d’agost
20.00 h
Església de la Mare de Déu de Ribera, la Pobla de Segur
El Festival de Música Antiga dels Pirineus porta Sweet Noyse a la Pobla de Segur. La proposta musical es completa amb una visita a l’Espai Raier, combinant música i patrimoni local.

FeMAP: Ghalia Benali & Romina Lischka a Tremp
Diumenge 16 d’agost
12.30 h
Espai Cultural La Lira, Tremp
El FeMAP tancarà aquest bloc de concerts pallaresos amb l’actuació de Ghalia Benali & Romina Lischka. La jornada es completarà amb un maridatge de productes de proximitat, amb formatges del Pallars i vins del Celler del Miracle.





